Bruger- og pårørenderåd på Brønderslev Kommunes Handicap-, Psykiatri- og Rusmiddelområde skal sikre, at brugernes interesser varetages.
I Brønderslev Kommune skal brugerne af vores tilbud have mulighed for indflydelse på eget liv, i så høj grad som muligt – både individuelt og i fællesskaber – og det sikrer vi i samspil med brugerne.
Brugerne i vores tilbud skal – sammen med medarbejderne – have størst mulig indflydelse på fælles anliggender i tilbuddet.
Det sikrer vi ved at nedsætte forskellige typer råd:
- Brugerråd
- Blandede bruger- og pårørenderåd
- Pårørenderåd
- Lokalråd
Det afhænger af det enkelte tilbud og brugernes ønsker og forudsætninger, hvilken type råd, det er relevant at etablere.
Om bruger- og pårørenderåd
Handicap-, Psykiatri- og Rusmiddelområdet yder støtte efter serviceloven og sundhedsloven.
Vi leverer støtten med respekt for den enkeltes selvbestemmelse og integritet, og bruger- og/eller pårørenderåd skal respektere dette i de aktiviteter og opgaver, de påtager sig.
Bruger- og pårørenderåd har ingen beslutningskompetence i forhold til den enkelte borger og kan derfor ikke træffe beslutninger, der udelukkende vedrører én person.
Ved etablering af et råd skal der udarbejdes vedtægter, som beskriver rådets opgaver og kompetencer.
Formålet med bruger- og pårørenderåd er:
- At bidrage med idéer og forslag til en positiv udvikling i tilbuddene
- At medvirke til brugerinddragelse på både overordnet, lokalt og individuelt niveau
- At fremme medinddragelse og ansvarliggørelse med udgangspunkt i den enkeltes ønsker, drømme og behov – med henblik på personlig udvikling
- At skabe rum for sparring, refleksion og idéskabelse mellem brugere, ledere og politikere – både generelt og i konkrete sager
- At sikre, at alle brugere af tilbud efter lovgivningen får reel indflydelse på organiseringen og driften af tilbuddene
I tilbud, hvor brugerne har forudsætninger for selv at udøve indflydelse, skal der etableres et forum, hvor de kan deltage i beslutninger om fælles anliggender.
Dette kan organiseres på to måder:
- Brugermøder, hvor alle brugere deltager. Møderne afholdes på faste, aftalte tidspunkter.
- Brugerråd, hvor valgte repræsentanter taler og handler på vegne af hele brugergruppen.
Hvis medarbejdere deltager i møderne, er deres rolle at støtte, motivere og styrke brugernes muligheder for medindflydelse. De skal desuden bidrage med relevante oplysninger, der kan danne grundlag for beslutninger.
I tilbud, hvor nogle brugere ikke har forudsætninger for selv at udøve indflydelse, kan der etableres blandede råd. Disse består primært af brugere, men kan suppleres med pårørenderepræsentanter.
Rådets opgave er at repræsentere brugernes interesser og bidrage til trivsel og tilrettelæggelse af hverdagen. Derudover skal rådet styrke samarbejdet mellem brugere, pårørende, medarbejdere og ledelse.
I tilbud, hvor ingen af brugerne er i stand til at varetage egne interesser eller træffe beslutninger om fælles forhold, skal der etableres et pårørenderåd.
Rådets opgave er at varetage brugernes interesser, bidrage til trivsel og understøtte en meningsfuld hverdag. Samtidig skal rådet fremme samarbejdet mellem brugere, pårørende, medarbejdere og ledelse.
Lokalråd er et fælles forum for beboere, personale og ledelse i et tilbud.
Rådet skal drøfte alle de ting, der relaterer sig til fællesskabet i tilbuddet, herunder beskeder til og fra ledelsen, planlægning af aktiviteter, forvaltning af lokalrådsmidlerne mm.
Brugerråd på Brandur Alle’ 5 og 11 og Botilbud Lundagervej
Afdelingsleder Camilla Holland
Telefon: 99455295
Pårørenderåd på Nordstjernen
Afdelingsleder Rikke Thomasberg
Telefon: 99455242
Brugerråd på Sirius
Afdelingsleder Anne Danstrup
Telefon: 99455867
Brugerråd på Stenumgård
Afdelingsleder Morten Gregersen
Telefon: 99454600
Brugerrådet på Psykiatri- og Rusmiddelområdet
Områdeleder Anette Høg Blach
Telefon: 21135696
Lokalråd på Hedebo
Claus Henrik Andersen
Telefon: 99454988